UPG - pravidlá

UPG: ako bude prebiehať dištančná výučba

Každý týždeň v stredu o 8:10 pribudne na stránke nové cvičenie (vždy na to budete upozornení mailom), ktoré si každý samostatne vypracujete. Počas času trvania cvičnia (8:10 - 9:40) budem k dispozícii na okamžité konzultácie. Pokiaľ Vám niečo nefunguje/niečo neviete nájsť a podobne napíšte mi správu na mail, alebo cez MS Teams. Konzultácie fungujú aj mimo čas vyhradený na cvičenie, len budú pomalšie.

Na konci každého cvičenia bude malá samostatná úloha, ktorú mi môžete poslať. Táto aktivita je dobrovoľná, cieľom je iba to, aby ste mali šancu získať trochu feedback a aby som videla ako sa Vám darí.

UPG: hodnotenie za cvičenia

Cvičenia z UPG budú ohodnotené na základe záverečného projektu. Na úspešné absolvovanie cvičení je nutné splniť 2 podmienky:

  • 1. (do 18.4) odovzdať tému projektu
  • 2. (do 30.5) odovzdať záverečný projekt a získať z neho aspoň 50%

Úlohou záverečného projektu je zvoliť si nejaký skutočný objekt a vymodelovať ho v 3D. Celkom obľubeným kandidátom sú architektonické stavby (kostolíky/kultúrne stavby/atď...), ale zvoliť si môžete aj nábytok/dekoratívny predmet/vozidlo a podobne.

Vzhľadom na prebiehajúci lockdown sa minulý rok viacero študentov rozhodlo vymodelovať vlastný dom, v ktorom bývajú, čo je dobrá téma. Nejde o to vybrať si najkrajšiu stavbu, ale spraviť dobrý model.

Zákazané témy sú svetoznáme objekty a budovy (typu Big Ben), musíte si nájsť niečo menšie a lokálne, čo si aj skutočne naživo nafotíte. Za odovzdanie po termíne je bodový postih 20%. Za podvádzanie je bodový postih 100%.

Ak si niečím nie ste istí, opýtajte sa. Ak sa zaseknete na nejakom probléme a neviete ho vyriešiť, napíšte mi.

Tému na projekt aj projekt samotný mi pošlite cez odovzdávací formulár (linky sú pri pravidlách).

ILUSTRAČNÉ PRÍKLADY Z MINULÝCH ROKOV

• priklad_projektu.zip (vzor + model)

PRAVIDLÁ: téma projektu (do 18.4.2021)

Tému projektu treba odovzdať ako pdf obsahujúce:

  • Názov/stručný popis objektu
  • Skupinu fotiek, ktoré ho odprezentujú. Nie je žiaden minimálny ani maximaĺny počet fotiek, jednoducho zvoľte fotky tak, aby bolo jasne vidno ako objekt vyzerá zo všetkých strán.

Ak je téma v poriadku, napíšem Vám, že je v poriadku. Ak si vyberiete tému nevhodnej obtiažnosti (príliš ľahkú/ťažkú), pobavíme sa o tom, ako to kompenzovať tak, aby bol záverečný projekt adekvátny.

PRAVIDLÁ: záverečný projekt (do 30.5.2021)

Úlohou záverečného projektu je vytvoriť virtuálnu 3D reprezentáciu skutočného objektu. Teda ide o to vytvoriť model s geometriou odpovedajúcou realite, vytvoriť/zohnať vhodné textúry a materiály a pospájať do všetko dokopy do modelu. Model potom treba vyrendrovať do niekoľkých reprezentatívnych obrázkov.

Projekt odovzdávate ako .zip (alebo rar), ktorý obsahuje:

  • .blend súbor
  • Všetky použité textúry
  • Aspoň 8 rendrov
    • Maximálny počet rendrov nie je určený. Úlohou je, aby na nich bol projekt jasne prezentovaný. Takže nejaké pohľady zdiaľky, nech ho celý vidíme, ale aj nejaké pohľady zblízka. Využite ich na to, aby ste sa pochválili nejakým pekným detailom.
  • Popisok (.pdf/.txt/...), ktorý obsahuje:
    • Explicitne vymenované všetky použité externé zdroje aj s linkami na zdroj. Musí byť jasne vidno, čo ste robili sami a čo je externé.
    • Všetky využité addony (zabudované v blendri aj externé)
    • Ak ste využili Blender Python, napíšte na aké časti.

Je povolené:

  • Použiť textúry (legálne) stiahnuté z internetu.
  • Zjednodušiť model tým, že vynecháte niektoré konkrétne prvky (napríklad odkvapové rúry, dekoratívne zábradlia a podobne). Radšej toho urobte menej a poriadne.
    • (Miera zjednodušenia je ponechaná na študentoch. Je to preto, že sa nedá nejak pevne stanoviť minimálny počet objektov alebo materiálov bez toho, aby to projektom neškodilo. Zadania máte veľmi rôznorodé, niekto má zložitejšie materiály, iný geometriu. Ak si nie ste istí, opýtajte sa.)
  • Pomáhať si internetom - ak nájdete tutorial, čo Vám ukáže ako spraviť nejaký sexi materiál/pomôže Vám vymodelovať nejaký typ útvaru, využite to.
  • Využitie Blender Python na zjednodušenie modelovania (napríklad na nejakú repetitívnu časť). Využiť Blender Python nie je povinné, ale je považované za plus.

Čo sa bude hodnotiť:

  • geometrická hodnovernosť (oproti realite)
  • topologické chyby
    • (Čiže duplicitné steny, lietajúce hrany a vrcholy, a podobne. Ak sa vám niekde nejaké dva objekty náhodou prekrývajú, nevadí to, ak to opticky nie je vidno. Objekty, ktoré majú byť logicky z jedného kusu materiálu (napríklad dvere), nesmú byť rozkúskované na viacero malých objektov.)
  • vhodné materiálové vlastnosti
  • dobre vyrobené a namapované textúry
  • vhodné osvetlenie + prostredie
    • (Ako prostredie stačí položiť model na nejakú podložku a spraviť jednoduché pozadie (stačí aj jednofarebné), ide iba o to, aby v pozadí nebola taká tá blenderovská sivá „ničota“)
  • reprezentatívne rendre
    • (Objekt musí byť na rendroch dobre viditeľný a zrozumiteľne odprezentovaný. Nemusíte sa snažiť dodržať žiadne dizajnovo/umelecké pravidlá typu zlatý rez. Dajte pozor iba na to, aby bolo z rendrov jasne vidno ako objekt vyzerá zo všetkých dôležitých strán.)